wat vindt u?

over-ons-bertNatuurlijk vinden wij dat wij ons vak goed verstaan. Dat ons advies en onze rapportages bijdragen aan het halen van de doelstellingen van onze klanten. Maar onze klanten kunnen nog beter vertellen wat wij voor hen hebben kunnen betekenen. Zij zijn onze ambassadeurs. We laten ze graag aan het woord.

HET VERHAAL VAN …

Uitstekende vertaling van inhoud naar databasestructuren

“Werkzaam in 35 landen, op 3400 locaties, met meer dan 76.000 mensen in dienst … Dat is CRH, internationaal leider in de productie en distributie van bouwmaterialen. Bij zestien Nederlandse holding entiteiten, waarvoor  in Rijswijk de administratie wordt gevoerd, moest een nieuw administratiepakket worden geïmplementeerd, AFAS. Wij hadden niet voldoende mensen om dit project op te pakken en hadden behoefte aan ondersteuning op het gebied van projectmanagement. Via een recruiter werd ons The Cyclist aangeraden en we zijn heel tevreden met het resultaat. Ze hebben een goede kijk op de financiële materie die uitstekend is vertaald naar heldere databasestructuren. Echt een handen-uit-de-mouwen-club. Heel gestructureerd. Zo kregen we iedere week op één A4’tje het overzicht van die week: dit was gedaan, dat niet, dat extra, dit was het budget, dat waren de kosten … Zo werden we iedere week overzichtelijk geïnformeerd over de voortgang van het project. Die gedisciplineerde aanpak was in het begin wennen, maar precies wat we nodig hadden. De combinatie van inhoudelijke vakbekwaamheid en kennis van systemen is vrij specifiek en ik ben van mening dat The Cyclist dit uitstekend heeft gefaciliteerd.”

– Raymund Pillen, Europe Finance & Reporting Director, CRH Europe

 

Gestructureerde, transparante manier van werken

“CRH is een internationale organisatie, maar de vestigingen in Nederland zijn verplicht in Nederland Vpb-aangifte te doen. Het is belangrijk dat de fiscale aangifte goed wordt gestructureerd. Tot een tijdje terug was de fiscale database niet geïntegreerd met de financiële rapportage. De oude database omgeving moest daarom worden gemigreerd naar een andere omgeving, onze nieuwe financiële database. Wij hadden al positieve ervaringen met The Cyclist bij een ander traject, dus die keus was snel gemaakt. Voor de fiscale aangifte van 2012 hebben ze de voorbereidende taken gedaan, de nieuwe database ingericht en de conversie verzorgd. Een complexe wijziging in systemen, technisch best ingewikkeld, een lastige klus. Maar de aangifte was ingediend vóór de deadline en de voorwaarden zijn geschapen voor een soepel aangifteproces nu en in de toekomst, voor de aanleverende controllers én voor de ontvangende fiscalisten. Knap dat dit onder grote tijdsdruk tot stand is gebracht. De zelfstandige, gestructureerde en transparante manier van werken is prettig, je weet als opdrachtgever dat het project op schema is, ook al ben je zelf met je eigen taken bezig. En door gestructureerd overleg en wekelijkse, korte voortgangsrapportages was ik als projectleider toch goed op de hoogte.”

– Ruud Gortzak, Information Development Manager, CRH Europe

 

Doelgericht advies met handvatten voor de uitvoering

“Moeten wij eerst ons financiële systeem vervangen of eerst een nieuw rapportagesysteem opzetten? Onze vraag betrof een advies over de timing van veranderingsprocessen. The Cyclist heeft daartoe eerst veel interviews in de organisatie gehouden en vervolgens een rapport geschreven met een advies voor een betere structuur voor begroten, forecasten en rapporteren. Snel en doelgericht. Wij hebben de uitvoering daarna zelf opgepakt. De samenwerking is heel goed verlopen. Ik kende de eigenaar van The Cyclist, Bert van der Meer, via een vorige werkgever. Zijn voorliefde voor rapportagestructuren, automatiseringsvraagstukken en zijn natuurlijke belangstelling voor cultuur zijn een unieke combinatie. Hij kent het artistieke proces, wat niet altijd bedrijfsmatig of gestroomlijnd verloopt. Hij kent onze achtergrond. Maar de basis van het passende advies is vooral het veelvuldige overleg. Hoe willen we met het financiële pakket omgaan in relatie tot de doelen die we hebben gesteld? Die vraag stond centraal.”

– Sandra Post, Financieel Manager, De Nationale Opera en Ballet
(voorheen: Muziektheater Amsterdam)

 

Processen visueel gedocumenteerd

“Als een nieuw pakket wordt geïmplementeerd, krijg je er altijd een technische handleiding bij. Maar dat wil niet zeggen dat medewerkers er makkelijk mee aan de slag kunnen. In ieder bedrijf verlopen de procedures anders, zijn er bedrijfsspecifieke processen. Daarom hebben wij The Cyclist gevraagd een procedure-handboek te maken voor de financiële procedures in ons nieuwe boekhoudpakket Exact, zodat het pakket gebruiksvriendelijker werd voor onze medewerkers. Nu liggen de procedures vast en kunnen ze door iedere medewerker op dezelfde manier worden uitgevoerd, ook op andere vestigingen. Wat mij aanspreekt, is de praktische, heldere  manier van werken. Snel, analytisch, resultaatgericht. Vooraf zijn er gesprekken geweest met onze medewerkers, zodat onze processen helder waren. Die zijn vervolgens in beeldende screenshots uitgewerkt. De processen zijn niet te veel in tekst beschreven, maar vooral visueel gedocumenteerd. Heel intuïtief ook: de medewerkers hoeven niet eerst op cursus. De stappen en uitleg passen goed bij hoe mensen werken met systemen. Dat maakt het makkelijk werkbaar.”

– Giel Dirkx, Finance Manager, Cardano

 

Technische bekwaamheid en vaktechniek is groot

“Mascus is een grote, internationale organisatie, een marktplaats voor het kopen en verkopen van gebruikte machines en tweedehands transportvoertuigen. Wij hebben in mei 2013 de activiteiten van Mascus overgenomen van Alma Media Oy. Deze acquisitie bestond deels uit deelnemingen en ook assets. Daarvoor moesten we een transparante, betrouwbare administratie opzetten. The Cyclist heeft geholpen bij het opzetten van de financiële rapportage en de budgetteringscyclus. Er is een template ontwikkeld, een begrotingsmodel, waarmee Mascus het budget voor een bepaald jaar kan laten insturen door de vestigingen in het buitenland. Een ingewikkelde klus. Ik ben onder de indruk van de professionaliteit en degelijkheid van The Cyclist. Ze weten precies waarover ze het hebben en werken heel gestructureerd. Ook is er veel kennis van databases. De technische bekwaamheid is groot. Echt een club waar je op kunt bouwen en vertrouwen.”

– Faisel Djabarkhan, HR Manager, Mascus International

 

Echte vakman

“In het verleden heb ik met Bert van der Meer, de eigenaar van The Cyclist, samengewerkt en TMG had heel goede ervaringen met hem. Intelligent, integer, een echte vakman op zijn gebied. Voor het Financial Shared Service Centre van Telegraaf Media Groep heeft hij verschillende opdrachten gedaan, met het doel data efficiënter en effectiever te ontsluiten en een specifiek deelproces van het handmatige facturatieproces te vereenvoudigen. TMG stelde bijvoorbeeld managementrapporten samen uit verschillende systemen, waarbij data vanuit de verschillende bronnen met elkaar verrijkt moest worden, voordat er kon worden gerapporteerd. Dat kost tijd en je loopt het risico op ruis. Bert heeft een oplossing gemaakt in Excel, waarmee maandelijks de gewenste managementrapportage geautomatiseerd wordt samengevoegd en opgeleverd. Daarnaast heeft hij een bijdrage geleverd aan het uniform en geautomatiseerd opleveren van balansspecificaties. Heel efficiënt. Ten slotte heeft hij een template ontworpen voor InfoPinnacle, een van de administraties die gevoerd worden bij de Telegraaf Media Groep. Het is een factuurmodel waarmee je met een paar kliks de juiste factuur voor een opdracht kan genereren, met het juiste logo, dienst, btw en dergelijke, vanuit verschillende merken van InfoPinnacle. Zo heeft Bert TMG geholpen om beter en sneller te kunnen rapporteren en factureren.”

– Jurrien van den Hoff, Manager Financial Shared Service Centre, Telegraaf Media Groep